Sider

tirsdag den 17. juni 2008

Tegning - slip reglerne

Før du bruger farveblyanterne, skal du have en "grundtegning", hvis ikke der er tale om en skitsering i farver. For sådan kan farveblyanterne selvfølgelig også bruges ! Men dette og følgende 2 indlæg er skrevet lidt i protest. Protesten er "slip reglerne". Jeg har igennem årene fulgt flere tegnekurser, og der var 2 ting, der stort set altid gjorde sig gældende; udbudet var altid croquistegning og/eller still-leben. Og meget ofte kun det første. Take it or leave it. Nu er der ikke noget i vejen med croquistegning. Det er en rigtig god øvelse i at lære hurtig skitsering og træne øje-hånd samarbejdet. Samtidig er det en disciplin der giver god fornemmelse for proportioner og rum. Men - da jeg mødte en tegnelærer, hvor det var "okay" at bruge foto-forlæg, var det en kæmpelettelse for mig. Mine foretrukne motiver har altid været dyr, og de er helt fine at tegne fra RL (RealLife). Især når man træner skitsering - og det er meget vigtigt. Man lærer grundlæggende ting på den må de. Men til de dybere, detaljeorienterede tegninger - der flytter de dyr sig bare for meget ! Der kan desuden være bygninger, landskaber etc etc, du ikke lige kan have foran dig på anden måde end via foto. Så mit eget råd til andre, der kunne hænde at være i samme situation: Slip reglerne - for der er ingen regler! Ingen tegnelærer skal bestemme hvordan du skal tegne, og give dig dårlig samvittighed over "at snyde". For det er ikke at snyde at bruge fotos som forlæg for tegninger. Det er en metode og hjælp til realistiske, og detaljerede studier. Hav blot skitseblokken fremme indimellem, og læs de råd, jeg giver i 2 efterfølgende indlæg ;)

Ingen kommentarer: