Sider

søndag den 15. juni 2008

Two of a Kind - Jaguarer


Denne WIP (Work-in-progress) findes også på min A-Zoo Blog, men jeg tænkte, at jeg også ville vise den på dansk, her på farveblyant-bloggen.
"Two of a Kind" - jaguarer. Tegningen er 19x29 cm og på museumskarton, der kan tage mange lag farveblyant. Den tog mig 20 timer+ at male, og specielt den sorte tog mange lag farve.
Her er nogle trin af processen:

Jeg har tegnet kompositionen fra 2 forskellige billeder taget i zoo. Jeg har tegnet med kvadrering for bedst mulig præcision. Knurhårene er præget med en tynd metal strikkepind, før farven påføres.
Baggrunden påbegyndes først. Det skyldes, at alle farver påvirker hinanden. Hvis baggrunden males sidst, risikerer man, at selve motivets farver ser helt anderledes ud end da man først malede dem i forhold til det hvide papir !
Øjnene er meget vigtige, derfor valgte jeg at male dem som det første på dyrene. Jeg ønsker at vise lyset i kattenes øjne og de koncentrerede udtryk. Senere i processen ændrer jeg den sorte jaguars øje - her svarer det til referencefotoet, men jeg ønsker det mere åbent.

Jeg begynder på pelsen. Jeg har i forvejen testet nogle farvekombinationer, på et andet ark papir (samme type karton, da farven kan se forskellig ud ift. papir). Jeg lægger farvestrøgene i pelsens retning.

Bygger farver op...

Den plettede jaguars pels kræver færre lag end den sorte jaguars. Det er vigtigt at pletterne ligner pels, enten ved at overlappe den lyse pels med sort blyant eller lade den lyse farve "overlappe" de sorte pletter; i så fald males "negativt". Da farveblyanterne er delvis transperante, kan lyse farver ikke dække over mørke, som det fx. er tilfældet med pastelblyanter, som er opage (dækkende). Altså skal de sorte pletter have "huller", hvor den lysere farve lægges.

Ingen kommentarer: